Apple Device Enrollment Program

Sikker og enkel udrulning af mobile Apple-enheder

For mange it-afdelinger er det tidskrævende at udrulle mobilenheder til medarbejdere. Enhederne skal overholde den gældende sikkerhedspolitik, og de skal udleveres hurtigt til de utålmodige brugere, der ikke kan vente på at komme i gang. Læg dertil, at antallet af mobile enheder stiger, og at budgetterne til it-afdelingerne ikke nødvendigvis stiger i samme takt. I det krydsfelt er det nærliggende at overveje Apple Device Enrollment Program – DEP – som gør det hurtigere og lettere at rulle Apple-enheder ud på en sikker måde i organisationen.

Kontor

Hvilke fordele giver det

  • Brugeren bliver ikke involveret i opsætningen og kommer hurtigt i gang
  • Mobile enheder konfigureres automatisk, når de tændes første gang
  • Konfiguration udføres af it-afdelingen uden fysisk kontakt til enhederne
  • Selv et større antal Apple-enheder kan nemt og hurtigt tages i brug
  • Apps fra App Store kan hurtigt og effektivt distribueres ud til brugerne
  • Den eksisterende Mobile Device Managementløsning bliver styrket
Hvordan fungerer det?

Din virksomhed, organisation eller institution skal registreres som Apple DEP-kunde hos Apple. Apple DEP er – populært sagt – et styringsredskab, som du lægger oven på din eksisterende Mobil Device Managementløsning. Har du først et Apple DEP kunde-ID, kan alle fremtidige Apple-enheder ”kanaliseres ind” i din organisation via denne service. Den helt store fordel: Når brugeren tager enheden op af æsken og tænder den, bliver enheden automatisk konfigureret, som den skal være. Ingen it-folk skal håndtere den rent fysisk, og brugeren skal ikke selv aktivere noget.

 

Hvem kan bruge det?

Det kan virksomheder, der har en MDM-løsning, anvender mobile Apple-produkter til medarbejderne og ønsker at spare både tid og it-ressourcer uden at kompromittere sikkerheden. Det kan være både private og offentlige virksomheder, det kan være foreninger og organisationer og for eksempel skoler og uddannelsesinstitutioner, hvor der også ofte findes et stort antal Apple-produkter blandt undervisere og elever.

 

Hvilke produkter omfatter det?

Apple Device Enrollment Program er aktuelt for mobile Apple-produkter som iPhones, iPads, Mac, og Apple TV. Nyindkøbte produkter kan naturligvis blive en del af programmet, men også eksisterende Apple-produkter kan komme med under samme paraply. De skal blot være fra efter den 1. marts 2011.

For eksisterende Apple-produkter, som allerede er taget i brug i virksomheden, vil ændringerne – den nye opsætning – først blive aktiveret, når mobilenheden slettes og genaktiveres. Data på enheden bliver slettet i den proces, og der skal derfor være en fast rutine for backup af vigtige data, før det sker.

 

Hvad kan du med enhederne?

Som nævnt kan du sikre dig, at brugeren kommer igennem virksomhedens autoriserede opsætning helt automatisk via en forud defineret Indstillingsassistent, hvor det også er muligt er springe udvalgte trin over. Apps og funktioner kan blokeres på enhederne, hvis de ikke stemmer overens med virksomhedens it-politik.

 

Du kan blandt andet:

  • Administration af alle konti under ét
  • Administration af konfigurationer – adgangskoder, politikker etc.
  • Administration af indhold – installation og fjernelse af indhold
  • Sikkerhedskommandoer – ekstern låsning af enheden etc.
  • Administration af domæner for at adskille erhvervsrelateret indhold
  • Distribution af skræddersyede erhvervs-apps via Apples butik
  • Indkøb af indhold i store mængder – apps, programmer, bøger
  • Fjerne activation lock fra iOS enheder med “Find min iPhone” slået til

 

Kontakt

Kontakt din account manager hos TDC eller henvend dig i nærmeste TDC Erhvervscenter for at høre mere om Apple Device Enrollment Program. Man kan også kontakte TDC Erhvervscenters Kædekontor på tlf: 70276272 eller info@tdcerhvervscenter.dk.